Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2574 ggr
Godsagare
10/7/07, 9:04 AM

Tid? Krom ut ur ugn?

Har efterfrågat förut recept på en svart matt stengodsglasyr utan krom.

Eftersom de jag testat inte blir som jag önskar i resultat ändrar jag frågan lite.

Hur lång tid (hur många bränningar) tar det för att allt krom ska försvinna ur en ugn?

När jag gick sommarkurs på Capellagården fick jag veta att de har olika ugnar för krom- och tennglasyrer eftersom vita tennglasyrer blir rosa om de utsätts för gasen som kromet för med sig. Samt att kromet "sitter kvar" i ugnen några bränningar efteråt.

Nu har jag snart inget val längre utan måste köra med den svarta matta (innehållandes krom) i samma ugn som min vita tennglasyr. (Dock ej samtidigt i samma bränning)

Men jag vill under inga omständigheter riskera att mina vita alster har ett uns rosa i sig.

Hoppas nån kan hjälpa mig här.

Annons:
Vavrakeramik
10/7/07, 1:57 PM
#1

ingen aning, har aldrig hört om detta problem. Jag brukar blanda min svarta matta(med krom) med vit tennglasyr. Jag får nog kolla om de är rosa…

Jessika
10/7/07, 6:45 PM
#2

har inte heller märkt att det smittar. Undantag, jag hade vit tenn innuti en mugg, svart krom utanpå, då blev det rosa-aktigt i kanten på det vita!

Testa!

Bruzapetra
10/7/07, 7:01 PM
#3

Jag har också märkt detta. Står krukorna tätt så blir det rosa lite här o var. Fast oftast inte på tennglasyren utan den färgade.

pluppan
10/7/07, 7:36 PM
#4

jag har märkt att det blivit små prickar och lite mera beige i den vita tennglasyren efter att ha kört ugnar med svart kromglasyr. blev jätterädd att jag skulle ha tappat ner nåt i den stora vita hinken så all glasyr blev förstörd men efter mera test insett att så inte är fallet. nu får jag min förklaring. blir det bättre om man dammsuger ugnen mellan eller finns det andra trix?

lotta2
10/7/07, 8:54 PM
#5

Jag tycker det räcker om dom står på skilda hyllor när man bränner. Jag har inte haft ngt problem med att krom skulle sitta kvar i ugnen efter bränning. Ev kanske det beror på hur pass högt man bränner?

pluppan
10/7/07, 9:10 PM
#6

jag har haft problem med bränningarna efter varandra. jag brände 1280grader

Annons:
Godsagare
10/7/07, 10:13 PM
#7

Vad intressant med så olika erfarenhet, tack jag är otroligt glad för alla svar och det ska bli intressant om vi kommer fram till en bra lösning på detta bekymmer.

lotta2
10/8/07, 12:48 AM
#8

Satt och letade lite om krom i mina böcker och hittade detta" At temperatures above cone seven, chrome will flash or voltilize and may affect other glazes in the kiln". i The ceramic glaze handbook av Burleson .

Antar att det är därför som jag inte har haft  det problemet då jag numera bränner till kägla 6 (max 7:an)…

lotta2
10/8/07, 1:12 AM
#9

Letade lite vidare och hittade en hel del på potters.org om just krom och ugnar. Just denna tråden tyckte jag var ganska intressant  länk . Sök vidare där på clayart   v hörn för söksidan och det finns mycket att begrunda om kromet och dess flyktighet och påverkan på ugn etc för den som vill fördjupa sej …

Godsagare
10/8/07, 8:38 AM
#10

#9 Tack för länkarna!

pluppan
10/8/07, 4:07 PM
#11

hittar dock inget svar på frågan hur många gånger det tar eller om man kan dammsuga eller göra något annat för att få bort det

lotta2
10/9/07, 12:23 AM
#12

Varför inte lägga ut en fråga där? Jag tror inte det hjälper att dammsuga iaf. Om man jättemycket problem med det vore det nog enklare att omformulera glaysyren tror jag…

Godsagare
10/19/07, 5:14 PM
#13

Jag har testat diverse svarta matta glasyrer men ingen blir riktigt som jag tänkt mig…

Jag vill också åt det fina vita som just tenn gör…

Annons:
mangobango
10/28/07, 11:52 AM
#14

Själv bränner jag sen 2-3 år mycket med svart blank glasyr m krom och vit tennoxidglasyr utan detta problem. Och då även i kombination på samma saker.

Smitta i ugn låter konstigt. Det måste vara en oerhört flyktig glasyr som fastnar i väggarna. Eller är det stor halt av kromoxiden som gör det halten så hög att den stannar kvar flera bränningar?

Mitt förslag är testa olika glasyrer. Och sen är det väl det oberäkneliga som är tjusningen med keramik… vill man ha det mer säkra resultatet får man jobba hårdare med prover, prover och prover

susanne.k.wall
10/28/07, 12:19 PM
#15

Kan också ha att göra med vad den vita glasyren innehåller. Min erfarenhet är att vit glasyr med mycket Cornish stone drar åt sig så den blir rosa av krom, än vad andra vita glasyrer gör.

pluppan
10/28/07, 12:27 PM
#16

nu har jag och mangobango samma vita glasyr men inte samma svarta…hmm

Vavrakeramik
2/11/08, 11:11 AM
#17

Har precis öppnat en helt rosa ugn!!!! Blä, dessutom har glasyren släppt. Den jag pratar om är Leach cone 8 med 40 natronfältspat, 30 kvarts, 20 krita o 10 kaolin plus 10% tennoxid. Hade bara den glasyren i ugnen. Dessutom har den släppt från kanter typ det högsta på drejränderna på utsidan på ett antal saker. Känns inte kul.

Använder en svart glasyr med 2,5 % krom, dock ej i denna bränning. Nu måste jag testa en annan vit blank och sälja massvis med andrasortering av min nya kollektion…. Inte glad just nu.

Hubert
2/11/08, 4:19 PM
#18

Man blir så ledsen… Tråkigt. Tänk om vi kunde mäta halten på något sätt?

Upp till toppen
Annons: