Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 862 ggr
annslycka
0

Prickig glasering i Terrakotta

Har skrå bränt terrakottalera, små ljusfat och skålar. När jag doppade dem i glasyren så sjöng godset ordentligt och på den stora skålen blev det små små hål. Det kändes som om godset var väldigt "törstig". 

Kan man doppa godset i vanligt vatten en liten stund innan glaseringen eller? Jag har fått för mig om jag mättar godset lite så blir det inte så mycket luft kvar i väggen. Ett snabbt dopp i grytan liksom.

Evigt tacksam för svar. Har drejat en stor bunke som jag ska glasera på insidan. Tänkt till bakning så jag vill ju att glasyren blir bra.

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

stefanandersson
2

Hur törstig leran är beror på hur högt den är skröjad (undersök om du inte ska skröna högre i framtiden om detta är ett problem)

Du tänker helt rätt men pröva med en svamp för att "blöta" godset vilket brukar vara nog. Nålstick som syns efter glaseringen kan man gnugga ut med fingertoppen när glasyren är torr (om man vet med sig att glasyren inte läker så bra i ugnen).

När jag lekte med shinoglasyrer skröja jag till lite över 600grader för att just få dessa nålstick – det fullkomligt fräste om godset när jag stoppa ner krukorna i den tröga glasyren.😊

annslycka
0

Tack Stefan. Jag ska pröva med en svamp. Risken är kanske annars att jag mättar godset för mycket och får ingen glasyr att fästa alls.

Jag skröjer på 960 grader. Kanske gå upp till 980 istället.

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.