Etiketterutrustningdreja
Läst 7883 ggr
Pellens
2014-09-25, 10:53

Bats

Jag läser att flera av er använder extra drejplattor av spånskiva, och jag undrar på vilken tjocklek på spånskivan ni då använder? Mycket tacksam för en kommentar från er om det.  :)

  • Redigerat av Ulla 2020-11-11, 23:21
Kebnekaise
2014-09-25, 11:30
#1

10-16mm. Båtplywood är bättre än spånskivor men betydligt dyrare. Använder själv spånplatta. Ska lackas 3-5 ggr. Fasa av kanterna.

pyromanen
2014-09-25, 11:38
#2

Använder spånskivor utan lack.

Pellens
2014-09-25, 11:48
#3

Böjer sig spånskivan inte utan lack?

Ride84XL
2014-09-25, 12:24
#4

#2 

Tar inte spånskivan fort stryk av vattnet? Jag tänker på t ex mitt badrumsskåp i min förra lägenhet som låg precis bredvid duschen (en miss av dom som byggde lägenheten). Det var ändå belagd spånskiva - men bara det vatten som sipprade in i kanterna var tillräckligt för att den rätt snabbt skulle börja svälla och blir ojämn - för att sen ramla isär. Sen har man ju sett hur obehandlad spånskiva ser ut efter att ha legat utomhus ett tag (förstörs mycket fortare än obehandlat trä)

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-09-25, 12:46
#5

Inlägget är borttaget

pyromanen
2014-09-25, 14:25
#6

#4 de är varken böjda eller gått i upplösning än i alla fall. till skillnad från dina exempel med spånskiva som ligger ute eller sitter i en dusch så ör ju batsen blöta en kort stund bara. Har även några plastbelagda spånskivebats ( gjorde av min förre detta badrumsvägg med plastmatta på). Dessa slutade jag doch använda för jag upplevde att det inte vae så bra att se drejade sakerna torkade "uppe" men inte i botten, varemot sakerna på rå spånskiva torkar även undertill sp det blir jämnare.

rolnor
2014-09-25, 15:53
#7

Jag har 22mm olackad spånskiva, funkar fint. En fördel med spån jämfört med plast är att grejerna torkar jämnare, även från botten och upp eftersom spånplatta suger. Dom slår sej inte för mej. Jag borrade upp hålen i drejskivan, gängade M10 gäng, skruvade i M10 bultar som jag kapade av i lagom längd.

"Det onda har vingar, men det goda tar sig fram med snigelfart." -Voltaire.

missan9
2014-09-25, 16:50
#8

Det bästa är ju plast ;)!

Bosse Cebex Gbg
2014-09-25, 17:25
#9

Jag vande mig tidigt vid att använda vanlig obehandlad spånplatta, och jag tycker att det är helt ok.   De flesta av mina nuvarande plattor börjar nu närma sig 35-årsstrecket. Några är nog 10 år äldre.  Merparten är 16 mm tjocka, några är 12 mm. Jag upplever inte att de slår sig alls….däremot blir de med tiden "impregnerade" med lera, och litet grovporiga, vilket egentligen bara är till fördel.                                                    De "mognar"…🙂

rolnor
2014-09-25, 19:19
#10

missan, har du testat spånplatta? Med plast så torkar det ju inte underifrån, inte bra tycker jag.

"Det onda har vingar, men det goda tar sig fram med snigelfart." -Voltaire.

Ride84XL
2014-09-25, 19:46
#11

Ok - det var som tusan - leran kanske skyddar skivan lite också så den inte smular sig som den tenderade göra i mitt fall. Men sen kan ju beläggningen paradoxalt nog kanske göra det värre - om vatten "suger in" i kanterna så hinner ju aldrig torka innan man duschar nästa gång (det är ju betydligt svårare för vattnet att avdunsta genom dom små springorna) - då är det ju konstant blött

Wabisabi
2014-09-25, 21:53
#12

6 mm tjock masonite funkar också. Gipslattor är också bra, Cebex har en silikonform som man kan gjuta runda plattor i vilket är väldigt smidigt.

Bosse Cebex Gbg
2014-09-25, 21:55
#13

Ride84XL, vid normalt arbete blir plattorna visserligen våta, men de blir aldrig riktigt genomvåta.  Och de behöver inte vara snustorra innan man använder dem igen.  Faktum är att "lagom fuktiga" plattor fäster bättre på sin ler-ring, och även drejleran  fastnar bättre, om plattan är en aning fuktig.

🙂

rolnor
2014-09-25, 22:51
#14

Jag blöter ned mina plattor innan drejning, torkar av överskottsvatten.

"Det onda har vingar, men det goda tar sig fram med snigelfart." -Voltaire.

Ride84XL
2014-09-26, 00:41
#15

Jo - enl min erfarenhet brukar ju inte spånskivor och vatten gå ihop så bra. Men då var det väl lite annat än jag trodde här då.  Ytan lär ju va fördelaktig vid drejning - leran fäster bra och så.

missan9
2014-09-26, 03:04
#16

Jo Rolnor ägt en gång i tiden många spånskivor jag beställde när jag hade egen verkstad i Bromma för ca. 12 år sedan. Sålde rubbet efter ett par års kursverksamhet och egen verksamhet. Därefter testade jag plastibat som jag fortfarande har kvar som jag gärna vill bli av med. Som sagt olika storlekar och välfungerande till salu! Välkomna att höra av er. Bor i Sköndal söder om stan nära Globen. Välkomna att höra av er.

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-09-26, 12:38
#17

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-09-26, 12:52
#18

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-09-26, 12:56
#19

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-09-26, 12:57
#20

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-09-26, 13:01
#21

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-09-26, 13:10
#22

Inlägget är borttaget

Pellens
2014-09-27, 19:22
#23

Jahapp, hur som helst jag nu använt dagen på att skära ut egna drejplattor av 3 stora spånskivor. 50 i storlek Ø30, 2 mellanstora och 2 stora. Nu ska här drejas! Ha en trevlig helg allihopa! :)

Pellens
2014-09-27, 21:00
#24

Dagens drejplattproduktion…

rolnor
2014-09-28, 10:02
#25

Ja, dom bör ju räcka en bit..!

"Det onda har vingar, men det goda tar sig fram med snigelfart." -Voltaire.

Kissinger
2014-09-28, 20:51
#26

Ja och så sätter du fast plattorna med wettexduk, det har vi ju fått tips om tidigare ;;)

rolnor
2014-09-29, 18:31
#27

Lite rädd att krukan ska flyga av med wettex? När man lyfter?

"Det onda har vingar, men det goda tar sig fram med snigelfart." -Voltaire.

Ride84XL
2014-09-29, 20:04
#28

Hahaha - grejen är väl också att den inte direkt behöver ramla av för att paja krukan. Räcker att den glider/hoppar en halv cm bara så är ju inte krukan centrerad längre. Gissar att man inte direkt heller är petnoga att mäta ut att skivan ligger exakt centrerad när man fäster den - leran centrerar man ju ändå när man jobbar och  några mm hit eller dit på skivan spelar ju ingen roll med det varvtalet man drejar i normalt. Men om den då rör sig lite under arbetets gång lär ju va nästan omöjligt att justera i efterhand.

Jag har ju läst här att just centrera kan va lite jobbigt och inget man gör i efterhand direkt.

Bosse Cebex Gbg
2014-09-29, 20:39
#29

Så här har jag "alltid" fäst mina obehandlade spån-drejplattor.   Minimalt med arbete, och sitter som berg.  

Dreja ut en "pizzaliknande form" enligt 1 - 4.     Följ sedan *5 och *6, osv……

Observera:   Denna "pizza" kommer att hålla hela dagen, och även följande dagar, om man täcker den med plast när den inte används.

Att ta bort plattan när det är färdigdrejat:  Bänd loss den med något lämpligt verktyg, som en pinne, skruvmejsel eller liknande.  Plattan lossar då med ett litet "smack", och lerringen är då direkt redo för nästa objekt.  Vät handen och fukta platta och ring, och tryck fast, smäll dit nästa klös…osv, osv…. 

"Smällen" när man slår fast klösen på plattan hjälper plattan att sitta ännu hårdare. Efter några användningar blir också lerringen en aning hårdare pga att spånplattan suger litet vatten ur lerytan…detta gör ringen stadigare och ännu mer funktionell….  

Kom ihåg att drejplattan inte måste vara "exakt centrerad"…..det är det du drejar som skall vara det…mitten är mitten är mitten……🙂 

Prova…!    🙂

abbis
2014-09-30, 19:45
#30

Så här gör man med wettex..O ja det funkar..Ride..

https://www.youtube.com/watch?v=Fla3-JoSHWM&list=UUEog9_quklmAOrz5Y5rV-nQ

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ride84XL
2014-09-30, 20:43
#31

Jo - det där såg ju faktiskt rätt stabilt ut - visste inte att en blöt Wettex ger så pass mycket friktion… 

Schysst med frekvensstyrningen på motorn till drejskivan också - det ger mindre vibrationer/brum och bättre verkningsgrad än dom vanliga tyristorstyrningarna.

Pellens
2014-09-30, 23:28
#32

Trodde annars man gjorde två hål i drejplattorna och fäste dom i drejskivans skruvhållare? Är det sämre?

rolnor
2014-10-01, 02:51
#33

Jag ser inga nackdelar med två hål, en fördel är att man kan ta bort skivan med krukan för torkning, sen när man vill beskicka så blir den centrerad igen, det blir den ju inte med ler eller wettexmetodiken?

"Det onda har vingar, men det goda tar sig fram med snigelfart." -Voltaire.

pyromanen
2014-10-01, 07:55
#34

Fäster med lera, ungefär som Bosse. Har ingen lust att borra i drejskivan..

abbis
2014-10-01, 10:23
#35

PÅ min skiva behövs en förhöjning då jag kör bats . Förhöjningen som är ca 5 cm gör att batsen går fritt och jag kan sätta dit bats som är större än drejtallriken. kan vara lite omständigt när man bara ska dreja småsaker/mattallrikar etc.Den förhöjningen sitter med vingmutter från undersidan på drejskivan sen fäster man batsen i förhöjningen då det är 2 hål i dom och två piggar i förhöjningen..

Då är wettex ett alt. Sen kör jag även med gipsbats och då kör jag Bosses alt.

Allt beror på vad som ska drejas..

MEN 95% drejar jag direkt på drejtallriken..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Upp till toppen