Vad betyder orden ?!
Chün-glasyrer är så vitt jag har förstått av orientaliskt ursprung. Och om jag inte har missupfattat något så skall vi tillbaka atill en tid långt innan stengodsglasyren var påtänkt i europa.
Av en för mig okänd anledning brukar chün emellertid stavas med ett tyskt "Ü".
Är det nån som har en förklaring på den saken ? Är det någon som vet vad ordet betyder ?
Egentligen vore det kul att veta vad "Celadon" och "Tenmoku" betyder också, och varifrån orden kommeer. Men det senare låter så japanskt at jag alltid har antagit att det är japanska och att ingen därför vet något om det. (Bortsett från någon estaka japan förståss….)
Celadon låte franskt i mina öron. Det är det möjligen inte, men det LÅTER så.
Ord som "Oxblod", "harpäls", och "Kristallglasyr" behöver ingen förklaring. Det kan jag ana mig till själv om jag bara anstränger mig lite.
Men det mest intressanta just nu är altså ordet "Chün"
Alla försök att besvara frågan motages med glaädje. Kan man berätta varifrån man har informationen är det ännu bättre !!!
MVH
Dolomit60
"Chün" är kinesiskt, en transparent glasyr med engobe före skröjbränning som användes särskilt i porslinsbränning. Kineserna dom kan dom.

Jo jag vet hur glasyrerna ser ut. Vad jag undrar mest är vad orden BETYDER. Ungefär som oxblod som givetvis refererar till den röda färrgen, och är upkallad efter den färg som oxars blaod har, eller harpäls som betyder "Det hår som täcker haren" osv. Och så funderar jag över det där tyska Ü:et. Det är mer det språkliga än det praktiska så att säga…..

Nu har jag googlat så ögonen blöder och ryggen värker…
Har också tyckt att detta tyska ü har varit konstigt, men hittade till slut svaret (med några klipp från Wikipedia): Det ursprungliga namnet på glasyren är JUN (eller Jun Yao). Detta ord ändrades under 1800-talet til CHÜN enligt Wade-Giles-metoden för oss västerlänningar så att vi skulle förstå hur vi skulle uttala det. (Wade-Giles är en metod för att överföra kinesiska till det latinska alfabetet, som utvecklades av engelsmannen Thomas Wade under 1800-talet. Det användes i ett kinesiskt-engelskt Lexikon av Herbert Giles år 1912 och var den etablerade standarden under en stor del av 1900-talet. Systemet används fortfarande bland annat på Taiwan, men har numera i stor utsträckning ersatts av pinyin. Numera används åter det ursprungliga namnet Jun och Pinyin ( Pinyin är ett sätt att ange ett standardiserat uttal på flera kinesiska språk med hjälp av det latinska alfabetet samt ett antal markeringar som anger tonaccenter.Pinyin har i det närmsta ersatt det äldre transkriptionssystemet Wade-Giles.) Hittade i allt googlande en bra ordlista också. Där står förklaringar till både Jun, Celadon och Temmoku. http://www.gotheborg.com/glossary/glossaryindex.htm

Tusen tack MeWa !
Jag har sett dom sajter som handlar om Celadon, och Tenmoku som du skriver om.
Men jag hade inte sett förklaringen på Chün tidigare.
Zzaga skickade info om de första tvåglasyrerna till min mailbox.
Får tacka allasom har bidagit med svar !
Anders