Vaxning vid glasybränning.
Är oense med en gruppmedlem i vår keramikgrupp och behöver er erfarenhet. Har tidigare inte varit med om att man vaxar botten på godset när man glaserat. Medan han anser att allt ska ha vax under. För mig är det ok med att torka av undersidan. Åsikter, gärna.
Det man vill åstadkomma är ett rent botten. Man kan lägga på vax och putsa mindre, eller låta bli och putsa mera. Min erfarenhet är att det är enklare att skippa vaxet.
Jag använder sällan vax. Tycker att det för det mesta är enklare och snabbare att låta bli det.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag har fått lära mig att allt jag stoppar in i ugnen som brinner upp, alltså bland annat vax, bidrar till förkortad livslängd på elementen. Det är huvudskälet till att jag inte vaxar några bottnar.
Jag smälter rester av stearinljus och doppar bottnarna i. Om det är så att det inte är bra för slingorna kanske jag ska sluta med det?
Catrines Keramik - catrineskeramiks.com
Vax, paraffin, stearin m.m. förångas vid låga temperaturer. Om man ventilerar ugnen ordentligt upp till 5-600°C, uppstår troligen inga skador alls på elementen….i alla fall inte något som är mätbart… Självklart är det inte hälsosamt att stänga in dessa ångor i ugnen.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Tack för din kommentar, Bosse! Jag brukar ha spjället öppet till efter 500 grader någonstans. Men räcker det som ventilering? Jag tycker att min nya toppmatade ugn har ett väldigt litet ventilationshål, jämfört med min gamla frontmatade, som har 6 stora hål med pluggar på sidorna.