Keramik iFokus

Keramik

Etiketterverktygkeramiker
Läst 357 ggr
ib.granstrand
0

Drejskivor köpes / råd

Hejsan,
Min fru vill börja dreja mer och vi har tänkt inhandla en drejmaskin, liknande Shimpo Whisper T eller SHIMPO RK-3 E.
Frågan följer, om det är någon som säljer begagnade maskiner här i forumet? Behöver inte vara dessa då jag förstått att dessa är för lite mer avancerade drejning.
Min andra fråga, om man köper någon av modellerna ovan, antar jag att man inte blir missnöjd, bara fattig :) men är det dumt att börja på den nivån?

Ni får även ge förslag på andra maskiner som är dugliga? Gärna maskiner som inte låter alldeles för mycket,

Tacksam för alla svar!

ler
1

Det är inte så att nivån på drejkunskaperna styr vilken maskin man väljer. Snarare tvärtom. Jag tycker ni skall satsa på en av ovanstående. Tysta och bra på alla sätt.

Bo§e
0

Instämmer med Ler…!
Och Whisper-skivornas ljudnivå är verkligen "bedövande" låg…..alla andra drejskivor, inklusive sparkskivorna, är mer högljudda än dem….

De är så tysta, att man lätt glömmer att de har en till-från-strömbrytare, vilket har lett till att många maskiner står påslagna 24/7, vilket säkert inte är bra för elektroniken i längden, eller i varje fall onödigt. Kom ihåg att stänga av efter avslutad dag…!

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2020-11-02 13:34 av Bo§e
Ulla
0

Det verkar vara jättesug efter begagnade drejskivor så det lär inte bli svårt att sälja om intresset minskar.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
0

Förmodligen inte svårt, men har man råd och lust så säljer man nog inte igen, en sådan skiva håller många år även om man är proffs och drejar hela tiden.