Keramik iFokus

Keramik

Läst 798 ggr
[rolnor]
2

Var får du glasyrrecept ifrån?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag tycker att nätet är en bra källa, min favorit-oxblod kommer därifrån. Ofta finns bilder och tydliga anvisningar hur den ska brännas. Något som kan bli jobbigt är att det finns så mycket, vad ska man välja?

Ulla
1

#0: Jag tycker det är svårt med recept tagna från nätet. När man fastnar för en glasyr så innehåller den någon fritta eller annat som inte finns att få tag på här. Du som är kemist har kanske lättare att hitta något annat som liknar det saknade?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2021-02-16 12:46 av Ulla
Ulla
1

Jag tar oftast mina recept från böcker. Antingen det eller så är det glasyrer som någon har rekommenderat, t ex här på iFokus. (Alltså har jag tagit recept från nätet också 😀)Men också böckernas recept kan ha råvaror som är svåra att få tag i.

_
_

bjorn.lindberg
2

#2: Jag brukar räkna om till mina material, oftast är det inte så knepigt. Beror på lite vad det är man inte har, tex. Custer feldspar byter jag 1-till-1 mot kalifältspat från Cebex. När det inte funkar sätter jag mig och räknar om allt med en solver.

Sen är det rätt ofta man hittar olika recept som får samma oxid från två olika material, e.g. Magnesium från Talk och Dolomit, känns lite onödigt. Eller om receptet behöver 20 delar Krita och 30 delar kvarts så brukar jag försöka byta ut det mot Wollastonit, osv osv.

Poängen är den att om man har analysen på alla inblandade material och en UMF solver (https://glaze.warewolves.ca/) så är det hyfsat enkelt att konvertera till material från säg Cebex.

bjorn.lindberg
1

#1: Jag använder aldrig frittor av precis den anledningen som du säger, pallar inte sitta och försöka hitta nån som säljer en specifik fritta från Ferro.

Av det skälet har jag hållit mig borta från frittor men om jag inte missförstått allt så är ganska många frittor, oberoende av tillverkare, standardiserade. Oklart i vilken utsträckning, men det känns rimligt att det skulle kunna vara på det sättet. Antar att det finns nån här som vet mer.

ikafredrika
1

Jag tar en hel del från glazy.org, men med varierande resultat såklart eftersom användarna är från hela världen, med olika leverantörer. Måste sätta mig ner någon dag och verkligen försöka förstå omräknaren. Tänker att det är superkomplicerat, men det kanske inte är så.

[rolnor]
3

Ulla, jag brukar inte räkna om faktiskt. Jag brukar ta den fältspat jag har oberoende vilken som står i ett recept. Oftast blir det OK även om det inte blir exakt samma som i receptet. Frittor har jag bara haft i Kristallglasyrer och då vanlig 3110 som går att få tag på, eller snarare gick kanske, det var längesedan.
Jag har mest gjort högbrännande fältspatsglasyrer och då har jag inte behövt fluss från frittor. Favoriterna celadon, temmoku och oxblod är oftast ganska enkla. Det som är lite bök nu är ju borfrittor, Gerstley Borat och colemanit som tydligen är svårt få tag på. En kul tanke vore en lista på glasyrer som går att blanda med ingredienser från svenska leverantörer. En sån omräknare verkar bra, lite baskunskaper krävs för att man inte ska bli helt vilsen kanske.

nyburgaren
0

Vissa glasyrer bygger man upp med magkänsla det är kul: Andra bygger man upp från en given analys det är också ok… Tänkte just på det sist nämnda varför glasyr recept står i en speciell ordning till ex. fältspaten först och kvartsen sist.. Det är ju i den ordning man räknar glasyren. men om man har Borfritta med kanske man vill räkna in den först först. Då får man kaliumoxiden och natrium oxiden med och justerar med fältspat.. sedan lägger jag in resten av basgruppen. efter det kommer kaolin Al2O3 in och sist kvartsen….

[rolnor]
0

Kul att se inlägg från dej nyburgaren, är du med ofta numera?

nyburgaren
2

#8: hej igen jag är inte här så ofta jobbar med keramik och glasyrer 7dar i veckan.. Blandar ny glasyr nu! har satt upp lista på ämnen som ska vara med.. Bismutoxid
Fritt 3760
Mangandioxid
Ballclay
CuO
Rödjärnoxid
Och Molybdentrioxid
Nu gäller det med magkänsla att pricka rätt på mängderna men det bygger mycket på erfarenhet.. Bismut är väldigt flussande dels järnoxiden och manganoxiden… Kan jag få tretton rätt här är det full poäng men 9 rätt duger…. Har gjort några bra glasyrer man har glaserat och fått en storsäljare.. Bara ett sätt att göra det på

Denna kommentar har tagits bort.
nyburgaren
2

Spännande yta tyckr jag

Susanne Sundström
0

#11: Verkligen!!

//Susanne Sundström

[rolnor]
0

Vismut låter spännande, det är väl en ersättare för bly? Dyrt har jag förstått.

nyburgaren
0

#13: ja den flussar rätt bra tror du kan göra riktigt lågsmälta glasyrer runt 400 grader.. Dyrt ja men mängden behövs det inte mycket av.. och så är den inte giftig tror jag… rätta mig om jag har fel

[rolnor]
0

jag tror den är ogiftig jämfört med bly. Är det Kristallglasyrer du jobbar med?

nyburgaren
0

#15: Det är Kristallglasyrer och det är inte själva blyet man är ute efter utan ett effektivt fluss som ger ett breddare utsmältning förlopp… som gynnar vissa glasyrer

nyburgaren
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Bismut verkan i glasyr! Vänstra inga friläggande kristaller mer bismut flussande och friliggande kristaller

anna.berg59@gmail.com
0

#17: så vackert!!

Denna kommentar har tagits bort.
Ulla
0

#17: Skulle gärna vilja se dem i verkligheten.

_
_