Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 1665 ggr
Vanja-K
0

Bild på vedeld.rakuugn

Finns det någon som kan maila en bild till mig på en vedeldad Raku ugn.Gärna en bild på ett föremål också. Behöver detta till en utställning. Bilden behövs inom en vecka. jag skickr sedan min privata maiöadress för att få bilden. Tack på förhand! Vanja-K

Vanja-K
0

putt

Rozzy
0

Hej puttan, googla på Woodfire Raku, men kryssa för att du bara vill ha bilder först så finner du bilder och länkar.

Vanja-K
0

Ok, tack för det!

avalon
0

Men du kan nog inte ta en bild från nätet och ha med på utställning utan tillstånd.

Vanja-K
0

Jag har mig för att man får ta bilder på nätet bara man anger källan.Som med böcker. Men man får ju alltså bara ta en del. Vissa%.

Neff
0

För att få använda någons foto eller bild får göras endast i citat syfte. Jag tror inte att "vara med i en utställning" klassas som citat.

"Rätt till citat [redigera]

2 kap. 22 § säger "Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet". [5]

Citaträtten innebär att andras verk kan återges i ett eget arbete i syfte att kritisera eller belysa det andra verket eller för att understryka eget ställningstagande. Citatet får inte vara för långt, det får endast återges i den omfattning som motiveras av ändamålet.

Det litterära eller konstnärliga verket måste således vara offentligt utgivet för att få citeras. Andra verk, till exempel privata brev eller internt arbetsmaterial kan inte citeras."

Här kan du läsa mer:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Upphovsr%C3%A4tt

Sen kan du ju alltid fråga dig själv om du skulle vilja ha fotografier på dina egna saker med på en utställning utan att bilvit tillfrågad…

Vanja-K
0

#6 Tack för dessa upplysningar. Har inte läst allt, men ska.Tror att detta i allmänhet inte de flesta vet exakt. Utan bitar. Jag brukar aldrig ta utan att fråga iallafall.Ska jag vara ärlig så avstår jag, om man inte kan fråga. Eftersom det är en knepig bit detta.

Ang, det sista du skrev. Om jag lagt ut något på nätet så skulle det inte göra mig något , om bara det som använder mitt skriver att det är från mig. Inte om det är en bild av en ugn. Ugnar som finns att köpa måste man väl kunna ta bild av.???????

Om du kan inom detta område, så kanske du kan svara på en fråga. Om man skriver om något hantverk t.ex. Kan man inte då hänvisa till et text. Kort alltså. Om man skriver källan??????

När man arbetar med en speciell metod, kan man ju isåfall låta en hel bok vara med. Utan att jag själv skriver något. Det måste ju vara ok, eller????????????????

Allt som anges som källor i böcker, är dessa alla tillfrågade???

Om jag vill visa hur olika ugnar kan se ut när man gör olika slags bränningar. Vad ska jag ta bilden ifrån då???????????

Kanske måste jag rita en själv eller vadå?????????

OBS! Att mina frågor är inte av uååkäftig art, utan verkliga frågor.

Synd att man inte kan se vem du är, när du svarar på ett inlägg.

Neff
0

Jag vet i princip inte så mycket om Upphovsrätt, men det du behöver står ju på sidan som jag hänvisade till. På sidan finns även länkar där du kan läsa mer.

Det är ju bättre att du läser ifrån sidan själv än att jag ska sitta och läsa åt dig för att svara på dina frågor.

Om du googlar på "upphovsrätt" så hittar du massor med sidor som berättar om vad upphosrätt är och hur den ska användas.

Vanja-K
0

#8 Har talat med en jurist.Inget nytt! Utöver det jag redan visste. Min fråga från början gällde om någon på Fokus kunde dela med sig av en bild.

Det du hänvisade till gav inte så mycket. Bättre att söka själv. Så om man ska rek. någon att kolla så ska man nog söka på Goggle. Där står allt. Men tack för dina påpekanden!!!

Rozzy
0

Jag går den enkla vägen om jag vill låna en bild, frågar helt enkelt den som fotat om får låna bilden, det är inte så svårt.

Jobbar ju som sagt med fotografering, mönsterdesign och bild.

Det är helt ok med mig om någon frågar först och talar om vad man ska ha bilden till. Ska de ha den mer än vid ett tillfälle, flera år, marknadsföring eller privat  mitt namn vara med är några frågor man vill ha svar på och det kanstyra om de får betala par kronor.

Vanja-K
0

Bra rozzy!

Det var det jag gjorde när jag frågade här på fokus. Om man ska visa hur olika ugnar ser ut så är det trvligere med en bild där man ser hur den står. Än bara från en katalog med typ någon vit vägg bakom.

Jag har fått ett svar från en av oss. Där jag kunde låna bilden. Men tyvärr så var det för liten. Men det var snällt .