Vevor drejskiva
Hej!
Jag undrar om det är någon som har testat de jättebilliga drejskivorna från amazon etc? Fungerar det ok för en nybörjare
- Redigerat 2026-01-29 22:22 av Limpolinen
Jag tänker inte recensera kvalitet och funktion. Andra, som kanske testat, får göra det.
Jag vill bara fästa uppmärksamheten på att de här maskinerna är väldigt små.
Eftersom dessa maskiner nästan ser ut exakt som sina större förebilder Shimpo RK2, RK10, SSB2, CR3 m.fl. luras man lätt att tro att de är kopior av dessa.
Annonsfotona är ofta tagna på ett lömskt sätt, så att man inte får någon storleksreferens.
Men de här maskinerna är så små, att de är att betrakta som bordsdrejskivor, och inte alls som likvärdiga kopior av sina större förebilder.
De har t.o.m. en fotpedal 🙂 trots att de inte alls är lämpliga att ställa direkt på golvet, vilket hjälper till att förvirra ögat, så att storleksintrycket blir fel…
Här är en film, där man i alla fall får en glimt av hur små dessa maskiner är…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-01-29 23:54 av Bo§e
Fredrik Petrusson, sök på Instagram eller Facebook, har nyligen testat ett par av de billiga drejskivorna. Ger nog en bra bild av storlek och vad de är kapabla till.
Jag har sett dom där filmerna och det ser ju ut som att han egentligen inte riktigt kan dreja så hur mycket nytta man har av dom filmerna undrar jag? Men jag undrar också om det är förnuftigt att köpa en sådan drejskiva som man förmodligen inte har lust till att ha i längden? Verkar som spill av pengar, klart att det är ett annat pris på en professionell skiva men å andra sidan så har man den i väldigt många år
Jag köpte en på Amazon för 1500:- strax innan jul och för en nybörjare så fungerar den jättebra skulle jag säga 😊
Dom är väldigt låga men jag har en EU pall under och det tycker jag räcker 😊
Första jag fick hem var dock plattan skev på, först ville dom bara skicka en ny platta som jag fick montera själv men då den var slut så ville dom istället erbjuda mig 30% återbetalning för att kunna hitta en skiva någon annanstans.
Tackade nej och fick ett nytt erbjudande med 60% återbetalning som jag även det tackade nej till och sa att jag ville returnera den istället.
Då skickade dom istället en helt ny drejskiva och jag behövde inte returnera den dåliga 😄
Ja vad är det för slöseri med resurser
Jag tycker du skall köpa en bra skiva som du kan ha ett tag. Det är inte nåt vidare kul att dreja på dåliga skivor, mest frustrerande. Använde en lånad Shimpo RK-55 ett tag och det slutade med att jag gick och köpte en Brent CXC, ångrar mig inte, har den fortfarande. Tror speciellt som nybörjare är det extra svårt med dåliga skivor, är det jag som gör fel? eller är skivan dum i huvet?
Tror att om du köper en relativt billig skiva tex. Nidec/Shimpo Whisper T så får du tillbaka pengarna om du säljer den senare. Cebex har bra priser på just Shimpo Whisper T, 13900 inkl. moms. Om jag fattar det rätt köper de en hel container med grejor från Japan nån gång per år för att få ner priset.
Om det känns dyrt kan du fundera på att inte köpa en ugn också. Ta det senare. Resonemanget är typ samma, köp nåt bra som du kan ha ett tag. Om du bara vill lära dig dreja behöver du inte jättemycket grejor, en bra skiva, verktyg och hinkar att återvinna dina alter i. När du har för mycket som står på hyllorna gör en utrensning och återvinn, spara några favoriter. Frestelsen att spara allt är stor, jag har varit där själv med resultatet att jag har lådor med kackig keramik överallt.
- Redigerat 2026-01-30 17:57 av bjorn.lindberg
#6 så sant som det är sagt, håller med dig till 110%
#6: Instämmer fullt ut…!
Litet OT kanske, men att lära sig dreja, som Björn nämner (#6), har många likheter med att lära sig spela något instrument, dvs det kräver massor av monoton övning, av moment som kanske kan kännas tradiga i stunden, men som lägger grunden för den kunskap som är målet.
Att spara alltför många av de tidiga drejningsalstren, är som om man skulle ha spelat in alla sina tidiga försök och övningar på något instrument….♪ ♫….vilket man kanske i själva verket borde bespara omgivningen, och sig själv…🙂
Vad ville jag säga med det här….? Jo, återvinn en stor del av "övningsleran", och välj kritiskt ut enstaka alster som förtjänar att sparas….
🙂
- Redigerat 2026-01-30 18:22 av Bo§e
#0: köpte en för ett par månader sedan. Som nybörjare vet jag ju inte vilka krav som är rimligt att ställa, men för mig har den funkat.
Jo klart så länge den snurrar runt så funkar den väl
Lärde mig dreja på sparkskiva, och funderar på att skaffa en spark framöver.
Annars har cebex bra priser på elektriska skivor. Och andrahandsvärdet är bra.
#12: Jag lärde mig också dreja på sparkskiva, och fortsatte sedan med det i ca 10 år, innan jag kom i kontakt med elskivor.
Jag måste säga att jag inte saknade något, under de "sparkande" åren.
Jag tycker att de vanligaste "köpesparkskivorna" (bild 1) har en nackdel, då de saknar fotbrädor, så att man vid behov kan ställa sig upp, när man drejar vissa saker. Det breddar användningsområdet i hög grad, och att fritt kunna flytta omkring vänsterbenet är en stor lättnad.
Ett par fotbrädor är dock ganska enkelt att ordna.
Bild 2 visar en holländsk sparkskiva som har fotbrädor, men den här modellen dyker inte upp så ofta här hos oss.
Personligen skulle jag placera brädorna ungefär som skissen visar (bild 3)
Tvärtom förstås, om man är "vänsterfotad"…🙂
…kanske blev litet OT…..
- Redigerat 2026-02-02 16:52 av Bo§e