Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: formadekorera
Läst 4017 ggr
MariaThorlund
0

"Tassar" på ljuslykta

Jag gör små pepparkakshus i lergods nu till jul - och även om jag kommer att inkludera ett batteridrivet värmeljus finns det säkert folk som vill använda riktigt värmeljus…. och då blir lergodset varmt!

Nu funderar jag på om jag ska klistra "tassar" på undersidan - filt eller gummi typ - och om klistret på dessa är värmetåligt i längden.

Finns det någon som har någon erfarenhet eller tankar kring detta?

Vanja-K
0

Ett litet varningens ord;

om folk använder en del slags värmeljus kan det bildas en låga ovanför skorstenen. Det finns olika sorters värmeljus.  Det  är ju ganska tätt i ett litet p-hus.

Har sett detta hända. Så ett litet tips när du säljer husen. Skaffa bettridrivna ljus som du säljer samtidigt med husen. Finns till bra pris på ex Claes Olsson.

Kanske någon annan brandkunnig här kan förklara bättre än jag vad som händer.

Inget klister på tassar, på undersidan. Utan sätt fast detta direkt på leran innan bränning. Eller skapa ett underlägg av stengods.

pyromanen
0

Det som kan hända med värmeljus om de står ganska så instängd är att efter ett tag är hela mängden "stearin" ju flytande och då kan den bli så varm att den brinner. Alltå inte bara brinner med en liten låga på veken utan hela mängden brinner ungefär som en gryta frityrolja kan börja brinna om oljan blir för varmt.  Det behöver alltså vara öppet och luftigt runt ett värmeljus.  En del små "tomte-ljuslyktor" är helt olämliga att använda.

Ja. Varför inte göra små fötter av lera under huset redan innan bränning?  Eller en "syll" så att golvet ligger nån cm uppe i förhllande till nederkanten på väggarna ?

MariaThorlund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack ni båda!

Husen jag byggt saknar golv. Eftersom jag var osäker på just hur varmt det skulle bli har jag gjort runda små lerfat separat att ställa själva ljuset på inuti huset. Och precis som du säger Vanja förespråkar jag de elektriska ljusen - man får ett sådant med på köpet.

Det är viktigt för mig att tänka igenom faror och förstå vad som händer när man använder det jag gjort… Underlägg av stengod istället för lergods känns jättebra.

Jag vill inte att det ska kunna brinna i det hela - då måste jag uttryckligen förbjuda användandet av värmeljus istället för att rekommendera de elektriska!

Men oberoende om ljuset fattar eld eller ej, blir själva huset väldigt varmt… jag tänker på "syllarna" du beskriver, pyromanen - en idé som tilltalar mig speciellt om golvet varit helt. Snyggt, dessutom. Jag vet inte om det gör någon skillnad nu med öppen undersida… Jag har oroat mig att värmen skulle skada bordsytan och därför ville jag "isolera" mellan huset och bordet med hjälp av tassarna.

Naturligtvis måste jag experimentera och låta ett värmeljus brinna där inne länge… se vad som händer…

Vanja-K
0

Jag har ett p-hus av stengods ( en speciell design där man kan köpa olika tomtar och djur också). Detta hus hade vi förut vanliga värmeljus i. Huset blev inte varmt.

Har också haft ett p-hus av lergods. I dessa hus blev huset varmt och lågan gick upp genom skorstenen av en viss typ av värmeljus.

För enkelhetens skull så började vi med batteriljus. För att slippa släcka varje gång vi lämmnade rummet.

Ett annat plus för batteriljus är att ofta så vill man kanske bygga upp med lite snö av bomulloch annat runt om. Då är det mycket säkrare med batteriljus.

Lycka till med husen!

MariaThorlund
0

Tack Vanja!

Doriz
0

Jag har inte själv varit med om, men hört berättas, att lergodshus med ljus i har exploderat av värmen. Det enda jag själv har gjort är bränt mig på taket som blir aj så varmt. En kompis till mig drejar runda hus med överdimensionerade skorstenar och om man ställer värmeljuset precis under denna så fungerar det bra. Hon gör små runda plattor som ljusen skall placeras på för att undvika brännmärken i ex träbord.

MariaThorlund
0

Okey… det låter som om jag måste varna för detta och insistera på batteridrivna ljus… Tack Doriz!