Annons:
Etiketterböckertidskrifter
Läst 8073 ggr
zzaga
2006-08-10 21:50

Böcker, böcker, böcker...

Jag brukar köpa böcker via nätet och ibland hittar jag guldkorn, ibland blir jag besviken över pengar spenderade i onödan.

Jag tänkte att vi kunde hjälpa varandra med tips på bra böcker och på böcker man kanske sak vänta med att köpa i första taget.

Här kommer mina böcker:

Illustrated dictionary of practial pottery av robert fournier isbn:0713649577

Himla bra bok! Fem av fem stjärnor av mig. Om man kan engelska. Här beskrivs nästan allt kortfattat. Superbra som just uppslagsbok:)

500 teapots isbn: 978-1-57990-341-1

Om man gillar tekannor så är det här en verklig bibel! Fem stjärnor av fem möjliga. Den innehåller rätt och slätt 500 vackra färg foton på tekannor. Så himla inspirerande. Här fins helt galna, vackra, fula, underbara och förskräckliga tekannor:)

På drejskivan Elsbeth woody isbn: 91-0-042068-4

Fyra av fem möjliga stjärnor. Bra bilder av hur man går till väga för att dreja. Bra beskrivningar av olika tekniker. Den här boken är gammal , jag har köpt den på tradera för en billig penning. Endast svartvita bilder.

Keramik Brev skolan av gunnar von Gegerfelt har inget isbn nr.

Två stjärnor. Ganska kul bok, också köpt via tradera för en 20 kronor. Grundläggande beskrivningar av olika tekniker. I slutet fins arbetsövningar som man ev skulle kunna använda till kursverksamhet. Helt klart värd sina 20:- :) Endast svartvita bilder.

Keramik en grundläggande lärobok av margit Ljunggren saknar isbn nr.

Två stjärnor av fem. Ganska rolig bok. Från 1957 jag gillar de här gamla böckerna… jag brukar leta efter grejer som folk glömt bort hur man gör. Alltid brukar man hitta något tips. Den kostade 12:- på Tradera. Jag har inte hunnit läsa den så noga ännu… men 12:- billigare än så blir det ju knappast… endast få svartvita bilder.

Härlig är jorden - keramik för nybörjare av Birgitta och Ove Thorsén

En stjärna av fem. Den här boken föll mig inte alls i smaken… bara för att boken riktar sig till nybörjar behöver ju inte allt i boke se ut som om en bebis gjort det… Väldigt, väldigt grundläggande.  Enbart svart vita foton.

Keramiks handbok Finn Lynggaard isbn: 91-534-0088-7

Fem stjärnor av fem. "Biblen"  En väldigt bra bok. Ryktet kanske något överdriven… Men jag har inte hittat en mer komplett bok på svenska än denna. Bra beskrivning av hela arbetsprocessen från lera till färdig produkt. Foton i både svartvitt och färg… mest svartvitt. Jag betalade 425:- på ett antikvariat för den, lite dyrt i min mening. Om man enbart läser svenska är den oundbärlig annars kan man säker hitta billigare alternativ.

Keramikboken dreja, forma för hand, dekorera av Michael Casson Isbn:91-37-07311-7

Fem av fem stjärnor. En bok i samma stil som "keramik handbok" . Täcker in det mesta. Jag gillar den här boken. Fram för allt väldigt bra foton som bra visar vad författaren menar.  Här beskrivs allt ifrån vart leran kommer ifrån, beståndsdelar, dekorteknik , bränningsktekniker osv. Både svartvita och färgfoton.

Allemans bok om keramik En praktisk vägledning för den vetgirige Av Emmanuele Cooper

Tre stjärnor av fem. En liten kompakt bok där fram för allt historikbiten är spännande. Beskriver i korta ordalag hur man går till väga med att dreja, dekorera, glasera och bränna.  Köpt för en 40:- på Tadera helt klart värt pengarna:D

The potter´s book of glaze recipes av Emmanuel Cooper isbn: 07136-6115-1

Fem av fem stjärnor. Himla bra bok av fem möjliga stjärnor får den fem:D  En bok med enbart glasyrresept. bra färg bilder på glasyrproverna och bra resept. Inte allt för många krångliga råvaror (typ amerikanska frittor och annat skumt). Många glasyrer fins i flera olika varianter. Jag har provat många av dom och de flesta funkar som det står i boken. Det enda tråkiga med den här boken är att nästan alla supersnygga är på porslin och reduktion… :/

The potter´s guide to ceramic surfaces av Jo Connell isbn:1-84092-360-1

Fem stjärnor av fem. Bra bok! Beskrivning av många olika dekorerings tekniker. Om du någon gång sett en kruka och undrat "hur har han/hon gjort det där" så hittar du förmodligen svaret här. Bra och fina färgbilder enkla och lättfattade instruktioner om hur man går tillväga.

Advanced Raku Techniques isbn: 1-57498-217-6

Tre av fem stjärnor. Ganska ok bok. Så jätteavancerade tekniker tycker jag ju inte att det är … men ok. Jag har i ärlighetens namn inte hunnit läsa hela ännu (det blir så när man har en bebis…) . I slutet av boken fins bra beskrivningar på hur man gör sin egna gasugn vilket kanske kan intressera några. I boken fins även intervjuer med olika amerikanska keramiker. Många av bilderna är ganska meningslösa… typ: här står jag jämte min JÄTTESTORA kruka… inte så intressant.

Raku Ceramics handbook av John Mathieson isbn:0-57498-166-8

Tre av fem stjärnor. Ganska ok bok den här med… lite i samma stil som advanced Raku techniques. Lite för mycket snygga bilder, lite för lite "så här gör du".

Raku investigatioin into fire av David Jones isbn: 1-86126-139x

Jag har inte hunnit läsa den här ännu… men väldigt snygga och många färgbilder (som nästan alla amerikanska böcker;) .

Annons:
avalon
2006-08-10 23:25
#1

Jättebra ! Det är verkligen bra att få lite tips, så man slipper köpa dåliga böcker !

Lill-Einar
2006-08-10 23:26
#2

Tackar!

Jag lovar jag ska fylla på när jag har något att recensera.

Ulla
2006-08-11 00:37
#3

Keramikboken av Michael Casson har utgått från förlaget. Nordic Kiwi köpte upp ett litet lager av sista upplagan och har ev kvar en del, annars kan den vara svår att få tag på.

Den ser litet tråkig ut när man blivit van vid de glassiga nya böckerna, men den är faktiskt riktigt bra. Och en stor fördel - den är på svenska.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Jessika
2006-08-11 10:56
#4

Jag tycker det är jättebra att vi har biblioteket i sverige. Jag har lånat många bra keramikböcker där. Tyvärr har de messt äldre böcker men det är inte så illa det heller.

Av de svenska böckerna gillar jag Michael Cassons bok bra samt den modernare Prismas stora keramikbok som finns att köpa i bokhandeln idag (fast mycket billigare på www.adlibris.se).

Sen kan jag hålla med Zaga om att "The potter´s guide to ceramic surfaces av Jo Connell" är bra. Fina bilder men ibland lite för kortfattat förklarat för en nybörjare som mig :)

Sen fins det många billiga skitböcker som heter nånting med keramik för nybörjare eller liknande. Ofta en fin bild på utsidan och en väldigt tunn bokrygg. Inget att rekomendera.

zzaga
2006-08-11 23:51
#5

Ja skriv gärna om era tips snälla! Jag älskar att köpa böcker:)

Ulla
2006-08-12 02:18
#6

En bok som jag tycker väldigt bra om är Smoke-fired Pottery av Jane Perryman. (ISBN 0-7136-3882-6)

Den innehåller både beskrivningar på olika metoder att rökbränna keramik och fina bilder.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
zzaga
2006-11-01 12:01
#7

Jag fick tipset av Lotta2 att läsa boken "Making Marks" av Robin Hopper och måste bara få slå ett slag för boken. Lättläst, rolig och förklarar pedagogiskt hur man går till väga för att uppnå olika resultat. Massor med bra tips och fina bilder:D

zzaga
2006-11-01 14:02
#8

Är det någon som läst den här boken och vet om den är något att ha?

The Penland Book of Ceramics: Master Classes in Ceramic Techniques

zzaga
2007-07-07 21:50
#9

Eh… jag hittade den Generad

pluppan
2007-07-07 22:04
#10

men ååh zzaga, jag har ju inte alla!!!! :(

den du skrev om i #8 var ju den jag hade med ner till dig. eftersom jag är oskolad i keramik så ställs jag ibland inför frågan: hur f-n har de gjort den där grejen. här visar de olika keramikerna steg för steg på vissa av sina föremål. vacker bok (gillar jag) med många fina bilder även om inte alla föremål är i min smak så är det roligt att se. jag ger denna bok 4 av 5.

Bruzapetra
2007-07-07 22:22
#11

Kanske nån som har lite fler roliga tips nu?

zzaga
2007-07-07 22:28
#12

10

Oh, jag tror inte jag kollade i den? … mins inte *teflonhjärna* Får ta och kolla på nätet och se om jag mins den.

/S

Ulla
2007-07-07 22:42
#13

En bok som jag kan rekommendera är Alternative Kilns & Firing Techniques av James C. Watkins & Paul Andrew Wandless.

Här beskrivs utförligt flera olika bränningtekniker som tex gropbränning och rökbränning om man är intresserad av sånt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
pyromanen
2007-07-07 23:48
#14

Fyller på lite…. (medveten om att jag samtidigt avslöjer mig som bokoman)

Coll Minogue: "Impressed and incised cermics" Liten praktisk inriktat och för mig jätteinspirerande "bruksbok" om mönster, stämpler och andra "texturerade" ytor. Väldigt många använbara tips för en saltbiten.

Olsen: "The Kiln Book"  Ugnsbyggarbibel, svartvit och teknisk men mycket information om man ska bygga ugn.

Janet Mansfield: "Ceramics in the environment" Tjock ny bok om stora grejer, typ offentlig utsmyckning.  Lite väl dyr. Spännande ny värld…  kanske inte så konkret användbar bok. Inte för mig i alla fall.

Nils Lou: "The art of firering"  Om bränning med gas och ved, ugnskonstruktion mm.  Den var jättespännande att läsa inför mit saltugnsbygge. Han är inte överens med varken Olsen eller Phil Rogers om allting när det gäller hur en ugn bör vara. 

Fran Tristram:" Single Firering" En del konkreta tips om glasering, bränning, anpassning av glasyrer för råbränning mm.  Ganska mycket av boken går åt till nån sorts argumentering för råbränning och att skröj bara är dumheter. Den delen blir lite tjatig.  Ändå en praktiskt användbar bok.

Anders Fredholm: "Glasyr".  Väldigt mycket information i en liten bok.  Dröjer ett tag innen man kan den utantill :)  Absolut användbar om man vill blanda glasyrer själv och/eller förstå lite av hur glasyrer är uppbyggda.

Coll Minogue och Robert Sanderson: "wood fired ceramics". Genomgång av olika ugnstyper för vedbräning och ett antal exempel på ceramiker, deas ugnar och keramik.  Giller boken jättemycket.

Rosemary Cocrane:"salt-glaze ceramics".  Många vackra bilder på salt och soda. Genomgång av  principer i salt och soda, lite om olika keramiker och deras snygga saker mm.  Har läst många timar i boken.  Jag har ochså testat ett antal av glasyrrecepten i boken, men det har däremot inte varit någon success.

Angelica Pozo:" Handmade Tiles"  En del praktiskt användbara tips, en del inspirerande bilder.  Även en del väldigt elementärt, typ vad är engobe…

Phil Rogers:" Salt Glazing".  Bästa saltbränningsboken jag sett.  Ska man bara köpa en så rekommenderar jag denna.  Bra gnomgång av kemin, miljöaspekter, bränning, exempel på olika keramiker och deras snygga grejer. Många snygga bilder! Även lite om ugnsbygge. (5 stjärnor av 5)

Karin Hessenberg: "Ceramics for gardens and landscapes". Jag gillar den även om en del är grymt fult (läs :inte i min smak") men eftersom jag även är trädgårdsintresserad och funderar i banor av att göra saker för trädgård.  Är ingen praktisk inriktat bok dock, men lite inspiration kanske.

Hiromi Itabashi m fl:"building your own kiln".  Felköp!

Bruzapetra
2007-07-08 01:15
#15

Vilka bra boktips, tack!!!! Ska nog beställa nån av dem:)

j-aan
2007-07-08 12:31
#16

Jack Troy har skrivit en bra bok som heter Wood-fired stoneware and porcelain

Ulla
2007-07-08 13:23
#17

Många bra tips! Nu har jag bokmärkt tråden så jag hittar den när jag blir sugen på att handla böcker nästa gång. (Det blir nog ikvällGlad)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bregotta
2007-07-17 00:13
#18

Efter att ha blivit inspirerad att köpa lite nya böcker (zzaga det är lite ditt fel Flört ) har jag precis fått hem några av ovanstående tips. Jag har köpt "Making marks", "The potters guide to ceramic surfaces" och "500 teapots". Jag gillar alla! Dessutom köpte jag "500 cups", den är precis som den om tekannorna fruktansvärt kul och inspirerande (och ibland avskräckande ;-)

zzaga
2007-07-17 00:53
#19

Bregotta, du valde några superbra böcker, jag är säker på att du kommer att gilla dom:)

Jag fick precis 500 bowls i födelsedagspresent (så nu går jag otåligt och väntar på att få hem den i brevlådan).

Visst är 500 serien bra? Både som inspiration och som avskräckning. Man lär sig mycket om vad man gillar och inte gillar genom att kolla i dom:)

/S

lotta2
2007-07-17 01:08
#20

Jag gillar också 500 serien. Det festliga med tycker jag också är att efter att jag har tittat igenom dom massor med gånger, så varje gång jag kikar igenom dom så  hittar jag en grej till som jag inte "sett " innan. Ja, hu vilka fula saker man hittar i dom ibland, men så snygga också… Inspirerande är dom verkligen.

Annons:
Ulla
2007-07-17 01:21
#21

Visst är det så. Den första i serien som jag såg var tekannorna och varje gång jag tittar i den så hittar jag något nytt som jag inte sett förut.

I boken med 500 kannor har en svensk keramiker, Elisabeth Ottebring med en kanna. Jättekul tycker jag.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bregotta
2007-07-17 01:24
#22

Åh - den (500 bowls) skall jag också önska mig i födelsedagspresent -fyller snart! Tack för tipset zzaga! Ja, lotta2 vissa böcker kan man läsa och läsa och läsa och ändå hitta något nytt i varje gång! Även de andra i familjen som inte är keramikgalna som jag tycker om att titta i dem.

zzaga
2007-07-20 00:22
#23

Bregotta

Jag fick boken i dag, så himla bra! Den kan man titta i Lääänggeee.

5/5 stjärnor av mig:)

lotta2
2007-07-20 01:19
#24

Ulla, just så är det ju. Denna kanna hade ju jag inte sett heller, och absolut missat att hon var svensk. Nu måsta jag ta och kika i den igen, nu är det ju ett tag sedan jag hade framme den. Fast just denna boken tycker jag är tristast just för att det är så få höga smala kannor, som jag älskar… Mest små knubbiga saker.

Bregotta
2007-07-20 02:05
#25

#23 Zzaga, jag har redan tipsat mor om födelsedagspresent! Nu kan jag ju knappt vänta tills jag blir äldre… Nåja, jag har rätt mycket att kolla på, fick ju 4 böcker alldeles i veckan! Fruktansvärt kul!Skrattande

rakuLotta
2007-07-20 20:44
#26

En bra bok är Raku , second edition av Tim Andrews. Mycket fina bilder och beskrivningar av olika tekniker…bla peel off …som jag är sugen på att testa men inte fått tummen ur än. Är det nån som testat det och har bra erfarenheter?

abbis
2007-07-20 22:40
#27

Jag har gått work shop i raku för Tim och då jobbade vi med den tekniken,men jag har dåliga erfarenheter överhuvudtahet av Raku så jag har svårt att jämföra med något annat.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annons:
Ulla
2007-07-24 23:16
#28

Nu har jag också köpt Making Marks. Tack för tipset. Den verkar jättebra.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

GulleboKeramik
2007-08-08 02:02
#29

Idag hade jag tur, kom över ett ex av Finn Lynggaards "Keramisk handbok" på tradera för bara 150:-… härligt! Sen köpte jag "På drejskivan" av Elsbeth Woody från samma ställe för 30:-… tack för tipsen!!

 Nu väntar jag ivrigt på att Lynggaards bok skall komma hem!

Bregotta
2007-08-08 11:21
#30

#29 Grattis Gullebo! Då har du gjort två rejäla klipp! Jag har också köpt de båda på nätet för priser som jag tyckte var bra. Finn Lyngaards bok hittade jag på ett Norskt (!) antikvariat till för 200 NKr + frakt och Woodys på ett svenskt antikvariat för 130:- De är båda jättebra!

GulleboKeramik
2007-08-08 13:09
#31

#30

Ja, det skall bli så himla spännande att läsa Lynggaards bok. Märkligt nog så beställde jag en bok av den där Anders… en sån där glasyrbok. Men jag har inte fått varken bekräftelse på beställningen eller sett till nån leverans, det är ju trist.

Elsbeths bok är väldigt bra och beskrivande i både bild och text, roligt att ha. Jag börjar successivt bygga upp ett bra och användbart keramikbibliotek.

susanne.k.wall
2007-08-08 13:34
#32

Har också beställt Anders glasyrbok och fick inom en timme svar av honom att den var slut och han väntar nya från tryckeriet i slutet av augusti./Susanne

susanne.k.wall
2007-08-08 15:22
#33

Kan också tipsa om en bok det är "A potters book" av Bernard Leach. Den kom ut i maj 1940 första gången. Kan numera ses som en stor kulturgärning när vi nu vet vilka fina och ödmjuka krukmakare Bernard Leach och Shojii Hamada var.

Finn Lynggaards bok kan jag också rekommendera. Tittar i den ofta. Har sträckläst den många gånger och använder den som uppslagsverk.

martensson
2007-08-08 16:51
#34

Kanon zzaga!! Verkligen bra att ta med isbn numret!! Tack för tipsen!!

Annons:
GulleboKeramik
2007-08-08 18:56
#35

Då får jag väl hoppas på att det dyker upp en bok när han fått leverans från tryckeriet. Jag tror att det är en bra bok som jag kommer att behöva, novis som jag är.

Bregotta
2007-08-08 19:51
#36

#35, Yes, den är värd att vänta på!

[karamell]
2007-08-09 20:40
#37

vilket är det bästa stället att hitta alla dessa böcker?????

avalon
2007-08-09 20:51
#38

Adlibris i sverige, även bokus och cdon kan ha, amazon i usa.

Bregotta
2007-08-10 00:40
#39

Jag sökte på titel+författarnamnet+pris dvs t ex  "Keramisk handbok"+Lynggaard+pris på Google, då kommer det upp en massa länkar. En del är till web-shoper och då kan man gå in och kolla vad de kostar och beställa. Här är en länk t ex där den finns http://www.artenco.se/product.asp?product=567&sub=0&page=2

GulleboKeramik
2007-08-10 11:13
#40

karamell….

 … jag har köpt mina böcker på Tradera, där kan man göra verkliga kap! Så håll ögonen öppna där!

Jessika
2007-08-10 13:20
#41

nu har jag fått hem 2 böcker:

- Emanuel Coopers Keramikglasyrer på engelska, ser jättebra ut men har inte provat några recept än. Mer bilder än gamla versionen men inte bilder på alla recept.

- 500 teapots. Jättehärliga bilder, känns som att jag kommer kunna titta i den lite då och då under en lång tid framöver.

Annons:
Bruzapetra
2007-09-02 11:19
#42

Nu klickade jjag på "beställ" knappen för Making Marks boken av vem det nu var  och The potter´s guide to ceramic surfaces av Jo Connell. Maken är på älgjakt i Jämtland 10 dar så då måste väl jag få nåt roligt att göra också, eller!? Är så sugen på att verkstan ska bli färdig nu så jag tröstar mig med lite böcker sålänge:)) Hoppas dom är bra!!!

Bruzapetra
2007-09-02 11:23
#43

Pyromanen, letade efter denna bok:Coll Minogue: "Impressed and incised cermics" men hittar ej. Är den gammal? Ad libris har den ej iallafall.

pyromanen
2007-09-02 11:30
#44

Den finns!  Det luriga är att en ingår i en serie som heter "ceramics handbooks" och adlibris har den liggande under det namnet, även om det ingår andra böcker i samma serie. Så sök på "ceramics handbooks"  Coll Minogue

Bruzapetra
2007-09-02 11:49
#45

Jajamensan, nu hittade ja den, tack!!! Har du fler från den serien?

pyromanen
2007-09-02 14:23
#46

"single firering" av Fran Tristram har jag från samma serie, inga fler. 

Denhär Making Marks står överst på önskelistan här just nu… berätta gärna när du fått din!

lotta2
2007-09-02 14:30
#47

#45,Jag har massor i den serien, jag tycker alla är bra på sitt sätt. De går igenom teknikerna på ett sådant  bra sätt så som en start för en ny teknik så man kommer igång med någon nytt. Sedan kan man ju alltid fördjupa sej mer i det som man känner var något för en.

Ulla
2007-09-02 14:35
#48

Jag tycker också att den serien är bra. Har flera stycken.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
GulleboKeramik
2007-09-02 21:44
#49

Jag läser och läser och läser och har sån himla glädje av två av zzagas tips och det ena är Finn Lynggaards bok och den andra, min favorit, är Keramikboken dreja, forma för hand, dekorera av Michael Casson. Görasketabra helt enkelt. Jag får så otroligt mycket inspiration.

Vanja-K
2007-09-16 13:29
#50

Har köpt boken; Alternative Kilns & Firing Techniques. Vilken bra bok. Bilderna ger verkligen en upplevelse av skönhet.

Tack till den som tipsade om denna bok.

Dolomit60
2007-09-17 11:20
#51

Tycker det är OTROLIGT hur länge den här boken av Finn Lyngaard har hängt i egentligen !

Jag tror jag hörde talas om den på slutet av 70-talet första gången. Då var det redan en oomtvistlig klassiker, och bokEN, i keramiska sammanhang.

Det är kanske riktigt som Zzaga säger att den kan kännas lite överreklamerad i dag. Det har trots allt hänt litegrand  i keramiksammanhang på 30 år.

På danska finns det i dag böcker som mer eller mindre kan ersätta den. Men den är fortfarande en hörnsten i varje keramikers standardbibliotek. Och jag använder den själv ofta faktiskt - efter 30 år !!!

Tycker det är rätt imponerande egentligen.

rakuLotta
2007-10-16 16:49
#52

Nu har jag äntligen fått hem lite böcker som jag läst om här på forumet. Tack för tipsen! De jag fick tag på var :på drejskivan- fantastiskt bra beskrivet, både bild och textmässigt. Mycket som jag inte hade fattat…typ var trycket ska ligga på händerna vid centrering bla…

Sen the potters guide to ceramic surfaces. Helt otroligt inspirerande!!

Sen så hittade jag en annan om papperslera och skulptur. :Paperclay- for ceramic sculptors: a studio companion av Rosette Gault(isbn: 978 0 9638793 3 2)

Först tyckte jag att det var för lite bilder…men efter att ha läst lite( har inte hunnit igenom hela) så tycker jag den är jätte bra. Upplägget är frågor som hon besvarar. Perfekt för den som vill veta mer om papperslera och hur den fungerar och olika tips hur man skulpterar med den. Jag tycker den är kanon!

zayla
2008-02-24 22:24
#53

Hej!
Jag går på en nybörjarkurs i keramik just nu och letar efter en svensk bok om olika sorters lera och vad man kan utnyttja av dessa olika lersorter. Har ni tips på nån sån bok?

 Taaack på förhand!

rakuLotta
2008-02-25 07:19
#54

Prismas stora keramikbok av Josie Warshaw är en jättebra bok Där står lite om allt. Inte bara om själva leran och dess egenskaper utan även hur du drejar, tillverkar gipsformar, olika tekniker , glasyrer och dekorering. Lite om ugnar och bränning tar den upp oxå. En bra nybörjarbok om du vill ha lite av allt. Sen finns det ju som sagt många andra bra du kan läsa om i denna tråd…men denna är perfekt att börja med. Sen att den är på svenska gör ju mycket med.

Ulla
2008-02-25 19:33
#55

Jag tror att det är den som finns med på årets bokrea. Kan det verkligen stämma? Den är ju nästan ny.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
pyromanen
2008-02-25 19:51
#56

kan säkert stämma, prismas snickarbok i samma serie, (som också är bra och relativt ny) fanns med på rean ifjol….

zayla
2008-02-25 22:47
#57

#54, 55, 56

Tack så hemskt mycket för det tipset!! Ska kolla bokrean imorgon o se om jag hittar den….

Ulla
2008-02-26 19:27
#58

Visst är det den. Den kostar 179 kr hos Akademibokhandeln ser jag i deras katalog. Mindre än hälften av ordinarie pris. Den är absolut värd att köpa.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Godsagare
2008-02-27 16:22
#59

Ögnade igenom tråden som hastigast nu och mellan scrollningarna ser jag Ulla tipsa om att bokmärka tråden, det har helt gått mig förbi att man kunde göra och jag tackar och bockar!

j-aan
2008-07-05 11:14
#60

Coll Minogue har gjort ännu en bok Slab-built Ceramics heter den och kom ut nu i maj. Ett urval av intressanta keramiker som jobbar med att kavla och bygga sin keramik. En mycket inspirerande bok.

[rolnor]
2008-10-18 18:26
#61

Celadon Blues, Robert Tichane.

En helläcker bok där man analyserat sammansättningen hos gamla kinesiska glasyrer och återskapat dom med enkla råvaror.

Jag har inte fått till så fin blå färg som på bokens omslag, men ganska snyggt blev det. Om jag minns rätt så köpte jag den från Amazon.

Copper Red Glazes, Robert Tichane,

En bra bok som handlar om oxblodsglasyrer, finns en del recept och bränningsteknik´som författaren betonar är viktig för att verkligen få en röd färg och inte "leverfärgad" glasyr, något jag sjlv drabbats av.

Har inte testat hans teknik ännu, men det blir vad det lider.

saltglazed
2008-10-18 18:50
#62

böcker i all ära men söka bland referenserna i böckerna bakåt i tiden kan ge mycket. chalmers har sparat alla tidskrifter guldgruva för den vetgiriga

Annons:
candra
2008-10-19 14:12
#63

Om man ska hitta en bok och vill veta bästa pris är www.bokfynd.nu en bra sajt! Där jämförs priser på närbokhandlarna.

Bregotta
2008-10-19 16:15
#64

#62, vad menar du med att "Chalmers har sparat alla tidskrifterna"? I bibilioteket då, eller på "nätet"? FörvånadJag blev nyfiken nu eftersom jag jobbar på Chalmers… och kanske utan att veta om det har jättenära till kanonbra infokälla!Skäms

candra
2008-10-19 16:49
#65

Oj, jag får rätta mitt eget inlägg #63: på Bokfynd.nu jämförs priser på nätbokhandlarna. Ju.

saltglazed
2008-10-19 19:31
#66

jag har ringt både chalmers och till kth tror jag det heter så fort jag har sett ref. till en nåt intressant då har det varit journal american ceramic society. eller sprechsaal. en tysk tidskrift. som uppgifter är tagna ur. själv har jag en hel pärm med doktorsavhandlingar av olika glasyrer och dess professorer från 30-talet och framöver. intressant men alla dessa tidskrifter som finns bevarade och man kan beställa dom om man har nummer och årtal. man finner dom bland ref. i endel böcker. tanken på det fick jag när jag läste #rolnor som sa nåt om leverbrun. där hittade jag Constitution of copper-red glazes av F.H.Norton 1959. en hel redogörelse hur den röda bildas och vad som gör den levrad i färgen. intressant för den som vill lära sig mer om vad som händer i glasyren.

Bregotta
2008-10-19 19:40
#67

#66 OK, vad bra! Jag skall kolla på vårt intranät, har för mig att det finns möjligheter där att söka artiklar och sånt! Tackar för upplysningen! Ibland har man saker så nära att man inte ser dem därför!!!

[rolnor]
2008-10-19 20:56
#68

saltglazed, berätta gärna hur det röda bildas och hur man ska undvike "leverfärgen" Kanska i en annan tråd?Glad

saltglazed
2008-10-19 21:37
#69

Träffade på Rolf palm i affären för några veckor sedan han har pensionerat sig från keramiken. Han berättade precis hur han gjorde sin matta oxblodsglasyr. som han har hållt för sig själv så länge. vi får se om det kommer en tråd om oxblodsglasyr och bränningar.. men men böcker bra men att få träffa en mästare i ica kvantum butiken och en 10minuters samtal kan va nog så lärorikt.

Annons:
[rolnor]
2008-10-19 23:59
#70

Väntar med spänning, jag kan berätta vad som står i boken, så berättar du vad min namne avslöjade för hemligheter!Glad

pyromanen
2009-02-09 15:32
#71

Fick i födelsedagspresent en dansk bok om keramikern Jane Reumert som heter "Transparens".  Mest en dräggelbok för såna som tycker om tunna porslinsföremål, för en med min smak funkar den utmärkt (jag drägglar Tungan ute)

Ulla
2010-09-10 11:37
#72

Den här tråden är väl värd att lyfta igen. Här finns massor av tips på bra böcker om keramik. Fyll gärna på om du har egna tips på böcker eller kommentarer till de som redan finns med här.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

agnis
2011-01-27 15:57
#73

Nu har jag lusläst böckernas boktråd i keramik och ser att jag har många nya  trevliga bekantskaper framför mej en del av böckerna känner jag igen andra inte

Roligt att Du pyromanen nämner Jane Reumerts bok  Transparens. Såg hennes utställning på Kaolin i Sthlm -07 och kunde inte låta bli att köpa hennes bok.  Den är VACKER…och rekommenderas varmt….mycket fina bilder och jag är grymt imponerad av hennes formspråk vilken spänst… WOW

Jag har ett annat boktips en bok som påminner om Prismas stora Keramikbok

The Complete Potter av Steve Mattison    Apple  ISBN-1-84092-363-6

Den fanns på Bokus ca 300

Blott tama fåglar har en längtan vilda flyger

Upp till toppen
Annons: