Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1190 ggr
AFredlund
2020-06-03 09:01

Cebex CF80 ugn når inte upp till rätt temp...

Har en rel. nyrenoverad CF80 ugn med styrdon SA14 som vi precis har börjat köra. Vi blev lite misstänksamma direkt när vi körde 50% till 600 grader, sen upp till 900 grader. Första fasen tog 1 timme sen slog ugnen om till full effekt och körde 1 timme till innan den gjorde utjämning och stängde av. Vi tyckte det gick för snabbt så införskaffade käglor för test runt 1000 grader. Nu efter gjord test så står alla lika fint upp som innan så ugnen kommer inte upp i temp fast styrdonet tror det. Så var ska jag börja felsöka?

Annons:
Bo§e
2020-06-03 09:13
#1

1 timma till 600°C trots 50% effekt,  och därefter 1 timma till 1000°C, och sedan utjämning/avstängning,  tyder på en onormal funktion……   Mäter den temperaturen på fel sätt….?…..har du bytt givare….?  Är det rätt givare…?     Det kan ju också vara något fel på själva styrningen….      Här uppstår en hel rad frågor som måste besvaras.

Jag skickade dig nyss ett PM med en bra kontaktuppgift,  så att du får hjälp att nysta i detta….

AFredlund
2020-06-03 09:22
#2

Tackar för svar och PM. Vet inget om givaren tyvärr, ugn köpt beg. Det tog lite längre tid till 1000 grader än 1 timmer och ugnen blir varm, dock vet vi ju inte hur varm ;) En annan test jag gjorde var att en stund efter att ugnen tror att den är på 600 grader, dvs. går in på full effekt, så vred jag ner temp. reglaget och då löste den ut på 670 grader så styrdonet tror den är på rätt ställe i temp kurvan…

Bo§e
2020-06-03 11:17
#3

Ett litet tankeexperiment:

SA-14 jobbar med mätsystem typ S, och skall  följaktiligen jobba med en givare och givarkablage av samma typ.

Om man felaktigt monterar en givare av typ K i detta system,  kommer SA-14 att "tro" att temperaturen är 1000°C vid en verklig temperatur på ca 200°C.   Och Den kommer att "tro" att temperaturen är 600°C redan vid ca 100 verkliga grader….  Här kan finnas mindre variationer, bl.a. beroende på vilket givarkablage som monterats osv,  men ungefär så här blir det om en "S"-givare  felaktigt byts ut mot "K"…..

Nämner detta som ett möjligt scenario,  men  vi får givetvis vara öppna för att felet kan ha någon annan orsak,  tills det hela har undersökts ordentligt.

AFredlund
2020-06-03 11:48
#4

Kan man se det på något vis vilken typ av givare som sitter i ugnen? Vet inte vad som menas med S och K givare, kan du i runda slängar beskriva skillnaden mellan dessa typer?

Bo§e
2020-06-03 12:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Har man tur är de lätta att skilja åt.    Titta på trådarna som kommer ut ur givarens porslinsrör (pilarna).     Typ S  är "tunna som hårstrån"  (litet slarvigt beskrivet) och kanske även litet "silvriga",  medan "K" brukar vara betydligt tjockare.     Nu finns det även ganska tunna "K"-trådar, men  de brukar som sagt vara lätta att skilja från "S"…..

AFredlund
2020-06-03 12:36
#6

Tog en titt, nog är det tunna trådar och hade beteckningen Pt Rh-Pt  på själva plåten som givaren är fäst på men det ser inte ut som givaren passar till den här ugnen för det metallrör som givaren är fäst i passar inte in i hålet på ugnen utan givaren och därmed fästplåten sticker ut en bit från baksidan så det går inte att fästa fast den ordentligt. Inget som han som renoverande den reagerade på dock…

Annons:
Bo§e
2020-06-03 12:40
#7

Kan du ta en närbild och lägga ut här….?….gärna så att även den anslutande kabeln också kommer med på bild….

Det brukar gå att se skillnaden, även om K-tråden är tunn (billig),   men man kan också mäta, med en millivoltmeter.    Om man sänker ner givaren i kokande vatten (100°C), skall en K-givare lämna ca 4 - 5  millivolt, medan S-givaren lämnar ca 0,6 - 0,7 millivolt……..så här har vi en stor skillnad som inte går att missta sig på….

AFredlund
2020-06-03 12:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#8

Man ser inte riktigt trådarna här eftersom det sitter keramikringar men när jag skruvade av en så kändes den väldigt tunn. Visar också hur den sticker ut från baksidan…

AFredlund
2020-06-03 13:11
#9

Fram med mätinstrument och vattenkokare ;)

Bo§e
2020-06-03 13:13
#10

Först och främst lägger jag märke till att den anslutande kabeln är av "K"-typ  (ser att ändarna är grön-röd).    Redan där har vi ett fel som måste åtgärdas.

Själva plattan verkar någon gång ha huserat en S-givare, eftersom märkningen är Pt-Rh-Pt, men vi måste identifiera själva givaren.  Kan du lossa en av stumparna från plinten så att trådändan syns…?

AFredlund
2020-06-03 14:49
#11

Trådänden från givaren hade en tjockare kopparhätta på sig,  gissar för att de är så tunna annars och svåra att få fast så tyvärr gav det ingen ledtråd förutom att dessa trådar känns verkligen tunna så jag är rädd att de ska gå av om jag pillar för mycket.

Jag ska ut med kokande vatten senare idag och testa istället, känns säkrare så jag inte tar sönder något. En S-sladd, hur får man tag på en sådan och hur ser den ut? Den här sladden jag har är fastlödad i kontakten och ser antik ut så den ser ju ut som om den har varit på plats från början (behöver ju inte vara så). Kan det vara så att man har bytt styrbox på den… En annan sak jag märkte när jag grävde i ugnen var att den har två säkringshål, men bara en säkring. Guldsäkringen är bortplockad och förbidragen, lite som att sätta en spik i proppskåpet skulle jag gissa.

Bo§e
2020-06-03 15:00
#12

Ja,  tråden kan vara ömtålig…..   Ring numret du fick, så får ni nysta vidare.   Den grönröda K-kabeln måste i alla fall bytas, den hör inte alls hemma  på den ugnen.    Svårt att säga något mer om givaren tills vidare, men din felbeskrivning pekar mot den, eller mätsystemet rent allmänt.      

iBerätta gärna hur det går.

ler
2020-06-03 16:34
#13

Jag såg för några år sedan en ugn på en skola där man hade tagit bort kompensations kabeln och ersatt den med en vanlig ledning för att den skulle bli längre! Inget bra resultat kan jag säga. Och så blir det möjligtvis svårt att dra några slutsatser med varmt vatten, på dom låga temperaturerna är det inte säkert att den visar riktigt. Som Bosse skriver så är det viktigt att byta ut kabeln och hoppas att det bara var det

Annons:
AFredlund
2020-06-03 16:52
#14

OK, tack. Var får man tag på rätt sorts ledning, vad är det som ska man titta efter?

Bo§e
2020-06-03 16:55
#15

#13:  Nej. "vattentestet" har ingen stor precision,  men just när det gäller att skilja  "K" från "S"  går det bra, eftersom de har så olika output……   Det går säkert att göra jämförelsen vid vanlig rumstemperatur också, men kokande vatten ger litet stadigare resultat…        Att t.ex. skilja "S" från "R" på det här sättet skulle inte fungera….de ligger för nära varandra i output för att man skall kunna säkerställa jämförelsen…..

Bo§e
2020-06-03 17:00
#16

#14;    Den kallas kompensationskabel, eller "kompkabel"……bra att veta när man beställer.      "Kompkabel typ S" skall du fråga efter.   De flesta leverantörer av keramikutrustning har sådan.   Tänk på att det ALLTID är den vita tråden som skall anslutas till minuspolen, i båda ändar….!

Om det ändå inte skulle fungera, måste du identifiera givaren "bortom allt tvivel" och gå vidare.  Givaren måste komma näst i tur i felsökningsordningen….

Bo§e
2020-06-03 17:22
#17

#13:    Ja,  jag har under årens lopp sett en hel del installationer med "lampsladdar" och annat i stället för riktig  "kompkabel"…..och inte bara hemmajobb, utan även av behöriga elektriker….  Sådan här mätteknik ingår uppenbarligen inte i elektrikerutbildningen….       Och skarvar…..😮……man tänker då inte på att varje skarvpunkt blir ytterligare ett mätställe, påverkat av kringliggande temp. och temp.förändringar….

AFredlund
2020-06-03 18:08
#18

Blir mer nu …. Minuspolen är vilken sida på kontaktdonet på tempgivaren (finns ju en röd markering som säkert betyder något men hur vet man att givaren är kopplad rätt?) och i kontakten i ugnen?

Märkte att min multimeter inte gick ner till millivolt så införskaffar en ny, skulle jag göra i vilket fall. Återkommer med testresultat.

Bo§e
2020-06-03 18:28
#19

Ja, rödmarkeringen på kontaktdonet markerar pluspolen,  så med den ledtråden kan du säkert lista ut hur kabeln skall anslutas i den andra ändan.     

Dessutom, om jag inte minns fel,  har SA-14 en varningslampa för "polvänt termoelement"…hoppas att jag minns rätt här…

Den S-kompkabel som du köper, kommer troligen att vara röd-vit eller orange-vit, och då är det viktigt att den vita kopplas till minuspolen i båda ändar.  Här kan man ju koppla rätt fast det ändå blir fel så att säga, om fel färg används till fel pol….

AFredlund
2020-06-28 13:51
#20

Jaha, en kort uppdatering. Kändes säkrare att köpa en ny termogivare och sladd istället så nu när dessa är installerade så… blev det tyvärr inte bättre, kanske t.o.m. sämre :(

Ugnen kör ca 45 minuter på 50% effekt sen går den över till 100% och 2½ timme från start  slår den ifrån för att ha nått "1000" grader…

Tog en snabb titt i ugnen precis när den slog ifrån och det var bara de 2 (3?) översta elementen som var glödande… inget i botten eller längre ner på sidorna. Kan det vara så att alla inte går igång men det borde ju inte lura tempgivaren iofs… Känns lite hopplöst just nu.

Annons:
Bo§e
2020-06-28 14:11
#21

Hmmm….om du ställer in 50% effekt,  skall den jobba på 50%  upp till 600°C, och därefter slå över till full effekt.   Det verkar som om den slog över för tidigt…..den borde inte ha nått 600°C på 45 minuter….och särskilt inte vid halv effekt.     Här behövs nog trots allt en djupdykning i det elektroniska…..

Ring numret som jag skickade dig.   För säkerhets skull skickade jag det igen, nyss.   Det här reder ni säkert ut…

Upp till toppen
Annons: