Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1362 ggr
Hanna504
2/23/20, 10:24 AM

Skruva isär drejskiva?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nån som känner igen den här modellen på drejskiva och kan svara på hur man skruvar isär den? Jag vill få bort själva skivan så att jag kan byta till en större. Jag har fått loss skruven i mitten av skivan (där man nu ser att det är ett hål), men kan ändå inte lyfta av den. Tusen tack för hjälp och förslag!

Annons:
Bo§e
2/23/20, 11:46 AM
#1

Det där fabrikatet har jag ingen erfarenhet av,  men skruven i mitten skvallrar om att man borde  kunna lyfta tallriken rakt upp när skruven lossats.    Men efter att ha suttit där i många år, kanske den har oxiderat fast, eller kärvar på något annat sätt.

Prova att värma tallriken så att den expanderar en aning.   "Hårtork" ger för svag värme, men en varmluftspistol skulle kunna klara att få tallriken så varm att man "knappt kan ta i den",  eller om mäjligt  litet till….vilket är vad som behövs för att den skall expandera tillräckligt (150°C eller däromkring).    När tallriken är som varmast, försöker man dra av den (med handskar förstås…)

Om man till äventyrs försöker med gasolbrännare (vilket ju också går bra)  får man vara försiktig, så att tallriken inte smälter,  om uppvärmningen får gå alltför högt….  (knappast troligt, men jag nämner det ändå) 

Man kan ju också ta skivan till någon mekanisk verkstad, och få hjälp med detta….

….eller så dyker det upp någon alternativ idé från någon…….

Bo§e
2/23/20, 7:22 PM
#2

Blev nyfiken…..kan detta möjligen vara den ungerska drejskivan som Dunit sålde en gång i tiden…?

Sintring
2/23/20, 9:35 PM
#3

Gällande en annan drejskivemodell (med en konisk axel) har jag fått använda en gasolbrännare och värmt mitt på drejtallriken för att kunna lyfta rakt upp. Den har dock inte haft en skruv i drejtallriken. Man kan ju då tro att axeln är rak på denna drejskiva, så det bara ska vara att dra rakt upp. Om du lägger drejskivan på sidan, så att någon annan kan ta tag i kilremsskivan som sitter fast på axeln inuti under drejtallriken, samtidigt som du tar tag i drejtallriken och försöker lirka, borde det väl gå bra. Ett annat alternativ för att få större drejtallrik, är väl att borra hål för insexskruv och sedan dreja på lösa trätallrikar. Hör gärna av dig hur det gick.

Rerum
2/24/20, 6:47 AM
#4

#2 Jag köpte min första drejskiva på Dunit 1998 och den ser exakt likadan ut. Den har en konisk axel. Den funkar utmärkt än, dock lite högljudd

Bo§e
2/24/20, 10:41 AM
#5

Jag tyckte väl att jag kände igen den…..  🙂

Sintring
2/24/20, 2:53 PM
#6

#4

Har du någon gång bytt drivringen/gummiringen som konen går emot?

Har den blivit hård eller lite naggig i kanten så får du ett högre ljud

Annons:
Bo§e
2/24/20, 3:02 PM
#7

Jag undrar om det fortfarande går att få tag på drivringar alls  till dessa skivor…???

Men man kan ibland "fräscha upp" en naggig och hård drivring genom att hålla en slipkloss med "mellangrovt" papper mot ringen medan den roterar, och därmed slipa den litet jämnare, och den får samtidigt en matt yta som förbättrar friktionen…..    Det kan ibland förlänga livet på en gammal drivring.  

Man får förstås akta fingrarna….😮

Hanna504
2/26/20, 9:14 PM
#8

Gu va snällt av er att dela med er av idéer! Jag ska testa det ni säger och se om jag får loss den! :D Jag själv har inte vetat vad det är för märke och jag köpte den begagnat, så om det verkar vara Dunit så litar jag på det!

Bo§e
2/27/20, 9:42 AM
#9

Ja, de här drejskivorna såldes av Dunit en gång i tiden,  och såvitt jag minns var de tillverkade i Ungern, men tillverkarens namn har jag nog aldrig ens hört…  (?) 

Om axeln är konisk,  är det nog inte så lätt för en "hemmamekare" att tillverka en tallrik med passande koniskt fäste….där krävs nog en ganska kompetent och välutrustad verkstad.      Kanske enklare att helt enkelt skruva fast en större, plan tallrik på originaltallriken,  med bultar med försänkt skalle….?

Sintring
2/27/20, 12:11 PM
#10

#9

Det finns färdiga drejtallrikar för konisk axel men det hänger på hur just denna ser ut

Intressant om man får se en bild på axeltoppen

Upp till toppen
Annons: