Keramik iFokus

Keramik

Läst 713 ggr
[rolnor]
2020-10-06 17:41
1

Blå Celadon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte en bok om denna glasyr, dom gjorde nogranna studier av gamla krukor med blå celadonglasyr och kom fram till att det viktigaste var att få ned titanhalten i glasyren, bara spårmängder räcker för att det ska bli en vanlig grön glasyr. Enklaste sättet att åstadkomma detta var att utesluta kaolin i glasyren, denna är ofast källan till titanet enligt boken. Sen är leran viktig också, min lera var halvbra, fick fram lite turkos färg i alla fall.
Sorry för bilden, inte så bra kvalité.

ler
2020-10-06 18:39
0

Det var för mig en konstig konklusion, det är ju många andra kriterier som krävs för att få en blå celadon så som att det finns nog av fosfor, så skall det finnas nog av kalium, natrium och kvarts. Är mängden aluminiumoxid för stor blir det grönt. Det finns många böcker om detta ämne. Och jag har gjort sådana som har varit helt blå och utan att ta hänsyn till titan. Kan du inte ta ett nytt foto på krukan, för den ser helt grön ut, i varje fall på min iphone men det kan så klart vara kvaliteten på hur det visas?

[rolnor]
2020-10-06 19:33
0

Nej, den är bara lite blåaktig, svagt turkos. Det var i boken dom slog fast att titanet i kaolinet var boven. Det är ju naturligt att även andra parametrar är viktiga men receptet författaren kom fram till var jättenkelt, fältspat, kvarts, krita tror jag. Ska se om jag hittar boken. Jag drog slutsatsen att min lera var fel på något sätt. Posta gärna nåt av dina recept som fungerar.

ler
2020-10-06 19:59
0

En annan bra sak är att glasera på porslin. På sådan stengodslera som du använt blir det svårt. Skall se om jag hittar mina gamla recept! Även om jag i princip inte delar ut av dom men gärna talar om hur man själv kommer fram till det. Det låter kanske dumt men det är flera grundet till det, det ena är att det ju är det jag lever av är att göra glasyrer. Och det andra är att jag tänker att det jag kan bidra med genom teoretiskt tänkande och kunskap är betydligt mer värt än ett recept. En sak är i varje fall helt klart och det är att utan fosfor blir det nog omöjligt.

• Redigerat 2020-10-06 20:02 av ler
[rolnor]
2020-10-06 20:11
0

Jag hittar inte mitt eget exemplar tyvärr, jag vill minnas att det var nåt slags
3-2-1 recept, lite järnoxid också givetvis.

[rolnor]
2020-10-06 20:12
0

Just fosfor kräver väl benaska? Edit: kan ha funnits benaska i Roberts recept, kan det vara 40kaolin30kvarts20benaska10krita+järnoxid? Funderar, jag förstår väl att du inte vill ge bort recept, men, samtidigt kan man ju fråga sej om det verkligen skulle hota din inkomst? Recept är väldigt viktiga för keramiker tycker jag.

• Redigerat 2020-10-06 20:49 av [rolnor]
ler
2020-10-06 21:45
0

Angående ditt recept så undrar jag om det inte fattas alkali för optimalt resultat. Och ja det välter absolut inte min ekonomi med ett sådant recept. Det är nog mera en principsak. Jag personligen är här på detta forum för att jag är helt säker på att jag kan bidra med något när det gäller hjälp till att förstå glasyr kemin. Och det måste betraktas som att jag gärna VILL hjälpa dom som har det lite svårt. Själv har jag ingen vinst av det utan gör det just av glädjen av att dela kunskap, och ja det är väl också en personlig vinst kan man säga. Jag misstänker att en som Bosse tänker snarlikt, nu skall jag inte tala för honom men det är min känsla att han gärna vill dela med sig av ett helt liv i keramiken. Järnoxid skall man helst inte använda, det järn som förekommer som orenheter i glasyr materialet räcker mer än nog, skall man absolut ha i järn så tillsätter man det genom någon järn rik lera eller liknande material. Eller svart järnoxid. Angående fosfor så kan det vara benaska, kalciumfosfat, magnesiumfosfat och en del askor från växter, men inte alla sådana har nog fosfor. Oj det blev visst en lång smörja av bokstäver.

• Redigerat 2020-10-06 22:31 av ler
[rolnor]
2020-10-06 21:52
0

#7: När jag blandade grön celadon var det järn i receptet. Alla dom här sakerna ligger 20 år bak i tiden, svårt minnas exakt allting. Är inte benaska mest kalciumfosfat?

ler
2020-10-06 22:04
0

Ja det går att hitta vad som helst för motbevisningar på nätet och i böcker men det har jag inte lust till att slåss för MINA åsikter, faktum är bara att ren järnoxid färgar för grovt och man riskerar fula punkter som är oönskade i en sådan glasyr. Och som sagt så är det järn som finns som föroreningar oftast nog. Skall man ha i järnoxid så bör det vara den svarta järnoxiden.

• Redigerat 2020-10-06 22:21 av ler
[rolnor]
2020-10-07 00:00
0

Jag har aldrig sett några prickar i mina celadoner. Dom recept jag sett och testat har varit med röd järnoxid, den är ju som regel väldigt finkornig? Självklart ska du ha dina åsikter men du behöver kanske inte vara så tvärsäker jämt, ödmjukhet är väl det viktigaste man har som forskare?

ler
2020-10-07 00:17
0

Då duger vi det. Men så får ni klara er själva.

ler
2020-10-07 10:22
0

Så säger vi det skall det stå. Och jag är ingen forskare. Och om du inte ser prickarna på din kruka då vad är det då?

• Redigerat 2020-10-07 10:57 av ler
[rolnor]
2020-10-07 10:57
0

Oj,det var ömma tår!

ler
2020-10-07 10:59
0

Hur begrundar du det uttalandet?

[rolnor]
2020-10-07 11:24
0

Du skrev att vi får klara oss själva, tyckte det lät som en stark överreaktion på vår lilla diskussion?

ler
2020-10-07 11:37
0

Det tycker inte jag, men jag menar snarare att du får klara dig själv, du har ju ändå svaret på allt och ifrågasätter det jag skriver. Och det är inte min agenda.

[rolnor]
2020-10-07 13:27
0

Ja, det var ju helt annorlunda, jag klarar mej fint själv, tack.
Och det är ju snarare du som ifrågasätter allt jag skriver?

ler
2020-10-07 23:47
0

Är det en sanning för att det är skrivit i en bok? Det finns så mycket skit som skrivits. Jag har inga problem med att säga att jag är en virtuos när det gäller glasyrer. Jag har uppdrag i hela världen och är bland folk i industrin en känd person. Jag behöver inte ens söka kunder för dom känner mig. Det kan så klart låta som skryt men det är ett faktum. Jag har kunder i Asien, Europa, Afrika och Nordamerika, så jag tänker att jag vet vad jag skriver om. Allt som blir producerat i Nordeuropa vad gäller byggnader och sådant står jag för. Jag hjälper även fabriker i Europa som producerar glasyrer och frittor. Så jag kan utan vidare bedöma om det är en bok som skrivits för att just skriva sen bok även om det saknas teoretiskt vetande. Det är tråkigt att man skall försvara sitt livslånga lärdom, men det är väl förutsättningen i tillvaron. Men du rolnor skall så klart hålls dig till populär litteraturen om det nu är det du helst vill tro på. Så kan vi kanske avsluta denna meningslösa diskussion. Och till sist så den blåa färgen l länken ser verkligen inte bra ut, grådaskig och oprecis.

• Redigerat 2020-10-08 00:00 av ler
ler
2020-10-08 00:08
0

Underligt att ingen har en mening om sådana glasyrer? Är det verkligen så svårt att säga vad man tänker?

• Redigerat 2020-10-08 00:10 av ler
[rolnor]
2020-10-09 21:52
0

Jo, som jag skrev i mitt första inlägg så blev den blå glasyren inte så bra. Jag tycker det är bra att du har självförtroende ler, välförtjänt. Här är en annan kruka med min blåa celadon, den är mer blå i färgen tycker jag, åtminstone mindre grön. Den är inte heller så lyckad dock, finns rum för förbättring;

• Redigerat 2020-10-09 21:53 av [rolnor]
ler
2020-10-09 23:02
0

Du skall använda porslin Rolnor! Annars får du aldrig en riktigt ljus blå. Fältspatsglasyr med krita 8-10% benaska och gärna 1-2% litiumkarbonat, och om det nu inte skulle vara nog med järn i glasyrmaterialerna, eller riktigare sagt om man vill ha lite mera blått så kan man ta 0,4-0,6% (svart järnoxid) den löser sig relativt lätt i glasyren. Och en sådan här glasyr skall man reducera redan från 800 grader. Någon enstaka% zink är också bra.

[rolnor]
2020-10-10 01:14
0

Det låter vettigt!
Menar du stt svart järnoxid är mer finkornig eller löser den sej lättare?
Ska prova fota dom blå bredvid en vanlig grön imorgon, kanske om jag kan få fart på min riktiga kamera.

ler
2020-10-10 01:42
0

Ja den svarta löser sig lättare och den finns i väldigt fin kvalitet. Den kan faktiskt också användas i speciella lågbrännande glasyrer till att just färga svart, men det är ju ett annat tema.

[rolnor]
2020-10-10 11:18
2

Här är bilden, tycker det syns att den högra är mera blå även på fotot;

[rolnor]
2020-10-10 18:35
0

Förtydligande;
Den vänstra krukan är grön celadon.

ler
2020-10-10 19:05
2

Nu börjar det se perfekt ut, om det ser ut så i verkligheten så respekt, den är väldigt fin.

[rolnor]
2020-10-11 06:57
0

Tack!